Зміст
Сьогодні одними пишномовними фразами та гаслами, які стверджують, що вчитися треба, тому що “Вчення – світло, невчення – темрява”, мотивувати нікого не вийде. Для того щоб дитина прагнула отримання знань, вона повинна розуміти для чого це треба. Їй має бути цікаво. Тож як мотивувати дітей?
Дуже часто в тому, що у них погана успішність у школі, винні батьки, які не знайшли потрібних слів, щоб пояснити, чому добре вчитися важливо, чи використовували неправильні способи мотивації.
Одні батьки вважають, що найбільш ефективним є старий дідівський спосіб батога і пряника – за погані оцінки – критика та покарання, за добрі – заохочення. Але не факт, що якщо цей метод діяв у дитинстві на вас, він виявиться ефективним для ваших дітей. Видів мотивації багато, і потрібно вибрати той, який подіє на конкретну дитину, виходячи з її характеру, активності, здатності до запам'ятовування інформації та багато іншого.
Як стимулювати дитину до навчання за допомогою нагород
Відмінним прикладом для мотивації є нагороди, особливо несподівані, тому що очікувані втрачають новизну, а згодом і здатність бути мотиватором. Нагородою може бути заохочення за високі оцінки, досягнення прогресу в чомусь, без прив'язки до оцінок.
Не можна пояснювати невдачі учня відсутністю здібностей. Навіть людина, яка вважає себе позбавленою таланту в чомусь, може підвищити успіхи в навчанні, якщо інша людина, якій вона довіряє, доведе, що сила таланту перебільшена, а багаторазові спроби помилки теж дають результат.
Важливо! Хвалити дітей потрібно не через те, що вони талановиті, а за результат їхніх зусиль.
Що стосується заохочення грошима, то практика показує, що воно є ефективним лише нетривалий період часу, оскільки грошей завжди не вистачає. Якщо і варто застосовувати цю методику, то дуже рідко, наприклад, не як приз за добре написану контрольну, а як премію за закінчення чверті без поганих оцінок (двійок, трійок, четвірок. п'ятірок) або успішно складений іспит.
Не зациклюватись на оцінках
У школах, на жаль, для всіх дітей застосовуються однакові методики навчання, а результати оцінюються за однаковими критеріями. Шкільна система освіти не враховує, що одному учневі краще даються гуманітарні предмети, іншому – точні, одні засвоюють матеріал краще, інші гірше. У таких умовах безглуздо вимагати відмінних оцінок з усіх предметів, а кожну невідмінну сприймати як катастрофу, яка не дозволить у майбутньому вступити до ВНЗ чи влаштуватися на добру роботу. Як же за таких умов мотивувати дітей до навчання?
Батькам потрібно радіти будь-якому, навіть незначному досягненню дітей, знаходити втішні слова, і не кричати і звинувачувати у разі невдачі. Кожна невелика перемога, правильна реакція на неї з боку батька, пробуджуватиме бажання дітей перебільшувати свої успіхи.
Важливо! Не варто лаяти учня за погану оцінку. Потрібно поцікавитись, чому так вийшло, і лише з'ясувавши причину, приймати рішення щодо подальшої тактики поведінки.
Якщо якийсь предмет для учня є складним, не цікавим, спробуйте поєднати його із захопленнями. Наприклад, якщо дитина любить кіно, а англійську мову ненавидить, поясніть їй, що точний зміст слів головних героїв можна зрозуміти лише мовою оригіналу. Якщо дитина захоплюється програмуванням, переконайте її, що в цьому напрямку неможливо розраховувати на успіх без знання англійської.
Як розвинути мотивацію у дитини через змагання
Вчителі часто використовують елемент суперництва, щоб пробудити в учнях бажання вчитися. Наприклад, на уроці математики можна дати всьому класу рівняння, а першому, хто вирішив подарувати квиток в квест-кімнату або в кіно. Але цей варіант не підходить тим, хто віддає перевагу вдумливому зануренню у тему, працює повільно, але правильно.
Пояснення перспектив
Батьки рідко пояснюють дітям, чому треба ходити до школи та вчитися. Часто пояснення полягає в тому, що без хороших результатів навчання він не зможе заробляти багато грошей і тягне за собою жалюгідне існування. Але малюкові таке пояснення не зрозуміло, тому що він ще не знає, як влаштований світ, і завдання батьків пояснити це.
Не варто залякувати дітей, бо страх і стрес - не найкращі мотиватори. Навпаки, ці емоції паралізують, не дають зібратись, ефективно працювати. Батькам потрібно знати про інтереси дітей, розповісти, ким можна стати у майбутньому, виходячи з них, і що для цього знадобиться. Як у цьому випадку розвинути мотивацію у дитини? Якщо вона любить собак, може стати ветеринаром, допомагати тваринам, а для цього потрібно більше уваги приділяти біології. Якщо його захоплює космос, без знань астрології, фізики та хімії не обійтися.
Приклад батьків
Батьки - найближчі люди дитини. З ними він проводить більшу частину часу, з них бере приклад, тому важливо знати, як мотивувати дитину до школи на власних прикладах. Як мотивувати дитину займатися, якщо вона не розуміє, для чого це потрібно? Розкажіть йому, як знання математики допомагає зробити точні розрахунки, знання географії – вибрати маршрут для подорожі. Також можна навести приклад, як успіхи у певних предметах допомогли здобути престижну цікаву професію його кумирам – вченим, космонавтам, археологам, спортсменам.
Доречна критика
Вона є хорошим мотиватором лише в деяких випадках і тільки для людей, які до неї готові. Наприклад, якщо підліток прийшов у спортивну секцію, нічого не знає, почувається невпевненим у новому колективі, піддавати його дії критиці не можна, бо вдруге він просто не захоче сюди приходити. Але якщо юний спортсмен займається спортом давно, будь-які підказки тренера, членів команди сприйматимуться як спосіб досягнення найкращого результату.
Якщо вам важливо знати, як мотивувати дітей вчитися правильно, уникайте критики за невдачі, ставлячи приклад більш успішного однокласника чи брата. Дитина думатиме, що батькам не важливий він, а важливі лише результати навчання, що знищить його самооцінку, а замість мотивації може зародитися ненависть до людини, яку ставлять за приклад.
Відчуття успіху
Учень повинен відчувати успіх, радість, що він приносить, похвалу близьких. Якщо йому важко дається якийсь предмет чи тема, не потрібно навантажувати його додатковими завданнями. Завдання мають бути такого рівня, щоб він міг їх вирішувати. Складні завдання треба ділити на малі, щоб учень поетапно міг із ними впоратися і йому захотіти рухатися далі.
Простір для творчості
Не можна дитину обмежувати у захопленнях. Якщо хлопчик зацікавився театральним гуртком, не варто його висміювати, розповідаючи, що це не варте захоплення. Якщо він хоче навчитися грати на гітарі, дайте йому таку можливість без загроз відібрати гітару за погані оцінки. Самостійність, свобода у творчості, впевненість власних силах – найсильніші мотиватори не тільки у навчанні.
Не намагайтеся йому допомагати з найкращих спонукань. Це буде сприйнято як нав'язливість. Допомагайте лише тоді, коли він сам попросить. Якщо виникли труднощі з розв'язанням завдання з алгебри, допоможіть, але з вирішуйте завдання за нього.
З дитиною потрібно розмовляти
Якщо ви хочете знати, як мотивувати підлітка на хороше навчання, спочатку знайдіть з ним спільну мову. Багато батьків лише для протоколу цікавляться успішністю дитини. Їх мало цікавить як відбувається процес навчання, які проблеми виникають і чому. Їх цікавить лише результат. Діти це бачать і сприймають як відсутність інтересу до життя. Вони замикаються в собі, перестають ділитися важливими думками та переживаннями, а так не повинно бути. Щоб повернути довіру дітей, потрібно проводити з ними більше часу, разом ходити на екскурсії, грати, подорожувати, дивитися пізнавальні програми та підтримувати їх у прагненнях. Тільки побачивши зацікавленість батьків у житті діти можуть розкритися.
Висновок
Як мотивувати дитину вчиться, якщо вона не хоче? Мотивація до навчання розвивається за день. Часто потрібно багато часу та зусиль, щоб у класі вона навчався, а не сиділа із нудним виглядом, і дивилася у вікно. Ще потрібно щоб вона не забувала приділяти час домашньому завданню. Батьки, незважаючи на свою зайнятість, повинні приділяти мотивації належну увагу, оскільки від неї багато в чому залежить подальша доля дитини.