Зміст
- Зовнішній вигляд школи
- Розмежування школярів згідно із обраною формою навчання
- Діджиталізация освіти
- Введення нової термінології
- Організація навчального процесу
- Інтеграція нейротехнологій в освітній процес
- Шкільні предмети майбутнього: від космології до етики штучного інтелекту
- Роль емоційного інтелекту в навчанні
- Проблемні аспекти
«Учень – це не посуд, який потрібно наповнити, а факел, який треба запалити»
Плутарх
Розрив між школою і реальним світом на сьогоднішній день настільки великий, що час вдаватися до глобальних заходів і негайно діяти.
У більшості випадків учень вже через кілька років після закінчення школи забуває вивчений матеріал, так як навчання ведеться за застарілими методиками і тих знань, які необхідні в реальному світі школа не дає в потрібному обсязі. Вчорашні школярі націлені на «зубріння» і не знають, як діяти в команді, що робити, коли помиляєшся і яке із запропонованих рішень буде вірним.
Для того, щоб відповідати реаліям, школа повинна змінитися. Якою ж має бути школа майбутнього?
Зовнішній вигляд школи
Сьогодні практично всі будови шкіл виглядають тьмяними і сумними. Будівля школи майбутнього буде барвиста та яскраве, щоб привертати увагу учнів та викликати бажання вчитися і здобувати нові знання.
З розвитком інноваційних технологій в минулому залишаться звичні шкільні парти та дошки. У кожного учня буде індивідуальне навчальне місце з інтерактивною дошкою, а також підручники в онлайн-режимі. Цифровізація торкнеться багатьох аспектів навчального процесу, починаючи від способів донесення матеріалу і закінчуючи перевіркою домашнього завдання.
Розмежування школярів згідно із обраною формою навчання
Освіту в школі майбутнього можна буде отримати, обравши одну із запропонованих форм навчання:
- очна (отримання знань безпосередньо в стаціонарному класі в групі з іншими учнями);
- змішана (передбачає самостійне вивчення матеріалу з подальшим обговоренням теми зі вчителем в класі);
- дистанційне навчання (онлайн навчання) дозволить школяру розвинути почуття відповідальності, самоорганізації, виробити потрібний йому режим навчання, а також надасть можливість самостійно визначати час для навчання).
У школі майбутнього також буде розмежування на онлайн та офлайн навчання в залежності від обраної спеціальності. Наприклад, якщо учень в майбутньому бажає стати працівником в галузі медицини або співробітником правоохоронних органів, то обов’язковою умовою при вступі до ВНЗ буде наявність середньої освіти очної форми. Якщо ж у школяра виникне бажання в майбутньому стати програмістом, то для зарахування до вищого навчального закладу досить буде мати атестат онлайн навчання.
Можна багато перераховувати переваги офлайн навчання, однак насправді все залежить від прагнення і рівня самоорганізації самого учня.
Діджиталізация освіти
Гаджети активно впроваджуються в процес навчання, починаючи з початкової школи і закінчуючи лавою випускника. Технологічність і цифрова трансформація освіти, однозначно, робить її більш доступною та ефективною та дозволяє оптимізувати процес. За допомогою онлайн-платформ учень має можливість закріпити раніше отриманий матеріал або вивчити його самостійно, а також обрати найбільш зручний час для навчання. Онлайн-інструменти надають більш широкий спектр опцій ніж вчитель під час 45-хвилинного уроку.
Введення нової термінології
У новій школі майбутнього передбачається введення нових посад. Учитель школи майбутнього буде називатись коучем, а керувати процесом під час дистанційної освіти буде менеджер мережі.
З огляду на оновлену технологічну базу, затвердження нових посад, а також підвищені вимоги до вчительського складу, розмір заробітної плати зросте в рази. Для того, щоб займати посаду коуча, фахівець повинен не тільки володіти вичерпними знаннями з певної дисципліни, а й мати навички роботи з передовими технологіями.
Організація навчального процесу
Основним завданням школи майбутнього є надання учням можливості спробувати себе в різних проектах з різних дисциплін для того, щоб зрозуміти, чим кожному з школярів подобається займатися і який напрям йому/їй легше дається для вивчення.
Навчання в школі майбутнього буде проводитись за допомогою інтерактивних ігор, 3d-моделювання, анімації, графічного дизайну, а також з використанням інших інноваційних технологій.
Можливо також внесення змін до переліку дисциплін, що викладаються. Наприклад, логічним було б об’єднання біології, хімії та фізики в один єдиний блок. Поряд із нововведеннями в економічній та виробничій галузях змінюється і попит на специфічні знання та навички, які повинні бути закладені учням школи майбутнього з дитинства.
Інтеграція нейротехнологій в освітній процес
Школа майбутнього — це не лише інноваційні будівлі та інтерактивні дошки, а й глибока інтеграція нейротехнологій у навчання. Уявіть, що учні майбутнього зможуть використовувати нейрогаджети, які допомагатимуть краще засвоювати інформацію. Наприклад, на основі аналізу активності мозку система зможе запропонувати кожному учню індивідуальні методики навчання. Це дозволить враховувати не лише рівень знань, а й когнітивні особливості кожної дитини, роблячи навчання по-справжньому індивідуальним.
Шкільні предмети майбутнього: від космології до етики штучного інтелекту
Сучасні дисципліни поступово поступаються місцем новим предметам, які будуть актуальні у майбутньому. У школі майбутнього обов’язковою частиною програми стануть такі напрями, як «Етика штучного інтелекту», «Біоінженерія», «Космологія та колонізація планет». Ці предмети не лише розширюють кругозір, але й готують дітей до викликів, із якими вони зіткнуться у дорослому світі. Такий підхід зробить навчання практичним і натхненним, і відкриє перед школярами нові перспективи.
Роль емоційного інтелекту в навчанні
Попри технологічний прогрес, школа майбутнього приділятиме особливу увагу розвитку емоційного інтелекту. Учень майбутнього має бути не лише висококваліфікованим спеціалістом, а й людиною, здатною будувати гармонійні стосунки у суспільстві. Тому програми емоційного розвитку стануть невід’ємною частиною освітнього процесу. Через інтерактивні тренінги та спільні проєкти діти вчитимуться працювати в командах, розуміти інших та управляти власними емоціями.
Проблемні аспекти
Для того, щоб школа майбутнього відповідала нашим бажанням, необхідно докласти чимало зусиль. Однак незважаючи на ідеальність моделі, завжди будуть мати місце спірні моменти.
До проблем школи майбутнього можна віднести:
- надання учню, що навчається повної свободи вибору;
- вітчизняна освіта орієнтована на фундаментальні знання, а освіта в школі майбутнього – на вміння та креативність мислення. Як правильно знайти баланс між першим і другим способами?
- довгострокова перспектива розвитку і побудови школи майбутнього;
- домінування онлайн навчання над очною формою викладання (в онлайн школі діти мінімізують живе спілкування з однолітками, вчителями, в зв’язку з чим знижується рівень фізичної активності).
З огляду на новомодні тенденції, рівень технічного прогресу і здібностей нинішньої молоді, тільки ми самі, працюючи в команді, своїми зусиллями та за допомогою набутих знань здатні вибудувати необхідну нам модель освіти. І те, якою буде школа майбутнього, залежить тільки від нас!